Буџетска инспекција у записнику о инспекцијском надзору код општине Рековац описала је бројне незаконитости на 177 страница.
На основу Закона о буџетској инспекцији, буџетски инспектори Министарства финансија, Сектор за буџетску инспекцију, Одељење буџетске инспекције, извршили су инспекцијски надзор матријално-финансијског пословања за период од 1.јануара 2022.године до дана вршења инспекцијског надзора код општине Рековац.
По завршетку инспекцијског надзора сачињен је Записник о инспекцијском надзору код општине Рековац.
На основу увида у достављену документацију у поступку инспекцијског надзора, а у складу са предметом инспекцијског надзора, код општине Рековац су између осталог утврђене следеће незаконитости:
-Прековремени рад
У поступку инспекцијског надзора је утврђено да је Општина преузимала обавезе за исплату и извршавала те обавезе на терет рачуна локалне власти, по основу прековременог рада запослених без дневне евиденције о прековременом раду запослених и извештаја запослених о обављеном послу супротно члану 55. став 6. Закона о раду у укупном бруто износу од 2.335.951,08 динара за 2022, 2023.години до дана вршења инспекцијског надзора у 2024.години, чиме је поступљено супротно члану 56. став 4. Закона о буџетском систему.
-Исплата отпремнине запосленим Р.Ђ.
Инспекцијским надзором утврђено је да је на основу Решења Општине Рековац број 401-720/2022-02 од 13.9.2022.године, запосленом Р.Ђ. , за чијим је радом престала потреба, утврђено право на исплату отпремнине у износу од 888.166,80 динара.
Наведено право запосленог је остварено на основу Пресуде Основног суда у Јагодини број П1-346/23 од 26.10.2023. године, дана 5.2.2024. године, а поред износа главног дуга исплаћена је припадајућа затезна камата у износу од 161.606,53 динара и трошкови парничног поступка у износу од 146.864,00 динара, при чему је Општина поступила супротно одредбама члана 158. став 1. Закона о раду, у коме се наводи да је послодавац дужан да пре отказа уговора о раду, запосленом исплати отпремнину у складу са овим Законом.
Исплатом на наведени начин за запосленог Р.Ђ. Општина је поступила супротно члану 158. став 1. Закона о раду, због чега нису економично употребљена буџетска средства на име затезне камате и трошкова судског поступка.
-Угоститељске услуге
Општина је вршила набавку на име угоститељских услуга у 2022., 2023., без поступка јавне набавке односно супротно начелима обезбеђења конкуренције, при чему је Општина поступила супротно Закону о јавним набавкама, Уредбе о буџетском рачуноводству и Закона о буџетском систему.
Иначе,
На основу Закључног листа за период од 1.1.2022. до 31.12.2022. године, утврђено је да су угоститељске услуге исказане у укупном износу од 1.574.179,96 динара.
На основу Закључног листа за период од 1.1.2023. до 31.12.2023. године, утврђено је да су угоститељске услуге исказане у укупном износу од 2.230.815,80 динара.
-Репрезентација
У поступку инспекцијског надзора утврђено је да Општина Рековац није донела интерни акт којим би уредила услове и начин коришћења средстава намењених за репрезентацију, према томе Општина није успоставила контролне активности, односно писане политике и процедуре као и њихову примену, а које би обезбедиле контролу правдања трошкова репрезентације у Општини, како је то предвиђено чланом 8. Правилника о заједничким критеријумима и стандардима за успостављање, функционисање и извештавање о систему финансијског управљања и контроле у јавном сектору.
Такође, у инспекцијским надзором утврђено је да су плаћања извршена без поступка јавне набавке на које се примењује Закон о јавним набавкам, односно супротно начелима обезбеђења конкуренције без изузећа, при чему је поступљено супротно члановима од 5. до 10. и супротно члану 27. став 2. Закона о јавним набавкама.
Иначе,
На основу Закључног листа за период од 1.1.2022. до 31.12.2022. године, утврђено је да су на име Репрезентације приказани расходи у укупном износу од 1.196.834,25 динара.
На основу Закључног листа за период од 1.1.2023. до 31.12.2023. године, утврђено је да су на име Репрезентације приказани расходи у укупном износу од 846.774,76 динара.
Осим наведених незаконитости, у поступку инспекцијског надзора утврђено је и низ незаконитости код набавке и коришћења мобилне телефоније, набавке мобилних телефона и давања истих на коришћење.
У току инспекцијског надзора није се могло утврдити да ли су сви мобилни телефони примљени од стране надлежних лица Општинске управе Рековац, да ли се и даље налазе у поседу Општинске управе Рековац ни коме су и по ком основу дати на коришћење. Телефони нису уведени у пописне књиге, не постоји евиденција телефона коју води одељење финансија, а телефони су дати на коришћење без реверса, не постоји писана одлука о додели на коришћење службених телефона, па је на основу наведеног утврђено да је недостављањем доказа и документације од стране надзираног субјекта одговорно лице Општине Рековац, поступило супротно члану 19. став 6. Закона о буџетској инспекцији, а да средства буџета општине намењена набавци мобилних телефона за потребе Општинске управе Општине Рековац нису коришћена за ту намену. За овакво поступање у смислу члана 71. став 2. Закона о буџетском систему одговоран је председник општине.
Инспекцијски надзор извршен је и над поступком узимања у закуп непокретности у Рековцу, производне хале у улици Јована Цвијића 6 за потребе обављања делатности привредног друштва Eutekstil doo Beograd, при чему је констатовано више незаконитости у поступку.
Такође, финансијски ефекат на име плаћања обавеза за закуп пословног простора и плаћање утрошене електричне енергије у закупљеном простору биле су предмет надзора Буџетске инспекције. Закључено је да је за незаконито преузимање обавеза одоворан председник Општине, сходно члану 71 . Закона о буџетском систему.
Инспекција се није бавила каменоломом Драча који је у власништву општине Рековац и из којег се пуни буџет Општине, иако се одавно сумња да је вршено незаконито располагање каменом из тог каменолома.
Опозициони одборници Скупштине општине Рековац су пре спровођења инспекцијског надзора указивали на незаконитости у раду, сада ће имајући у виду резултате инспекцијског надзора приказане у Записнику о инспекцијском надзору, захтевати одржавање ванредне седнице Скупштине општине Рековац, на којој ће тражити да се утврди одговорност и покрене поступак против одговорних лица.